Vier jaar na de covid-pandemie draaien heel wat bedrijven hun telewerkbeleid terug. Maar er wordt vandaag nog steeds een pak meer thuisgewerkt dan voor de corona-lockdowns: telewerk is geen tijdelijke noodmaatregel gebleken en is intussen verankerd in het beleid van meerdere organisaties en ondernemingen. De FOD Mobiliteit berekende dat al dat (nieuwe) telewerk zo’n 34 miljoen kilometers per dag uitspaart. Daarvan zou het grootste deel echter niet met de auto, maar met de trein zijn afgelegd. De FOD Mobiliteit en Vervoer publiceerde de derde editie van zijn jaarlijkse enquête over telewerk in België. Die liep van augustus 2023 tot juli 2024 bij 4.250 Belgische werknemers, als deel van een ruimere enquête over de woon-werkverplaatsingen. De eerste editie werd in 2022 gepubliceerd.
Het zal niet verrassen dat de piek van telewerk vandaag achter ons ligt: 31% van de Belgen telewerkt nog minstens één dag per week, tegenover 33% vorig jaar. Uitgesplitst gaat het over 32% van de Vlamingen, 26% van de Walen en 45% van de Brusselaars. 68% van de telewerkers (68%) werkt één of twee dagen per week thuis, en ook de voorkeurdagen zijn geen verrassing: liefst op woensdag (44%) en vrijdag (52%).
Uitgesplitst over de gewesten: behalve in Brussel werkt een ruime meerderheid van de Belgische werknemers nooit thuis. (bron: FOD Mobiliteit) Ook de middelen waarmee werkgevers het telewerk ondersteunen blijven doorgaans dezelfde:
- een laptop betaald door de werkgever (75% van de telewerkers)
- een headset betaald door de werkgever (53%)
- (gedeeltelijke) vergoeding voor internet- en/of smartphone abonnement
- bureau en bureaustoel (29%)
- extra beeldscherm (42%)
- extra toetsenbord (44%)
Meer trein- dan autopendelaars
De enquête legt ook een paar correlaties bloot. Hoe groter de woon-werkafstand, hoe groter het aandeel telewerkers: van de respondenten die meer dan 50 km van hun werk wonen telewerkt bijna 60% minstens één dag per week. Van de pendelaars die de woon-werkafstand met de trein afleggen, telewerkt 63% regelmatig.
Telewerk blijkt zelfs duurzame mobiliteitskeuzes te stimuleren: voor bijna een derde van de respondenten kan thuiswerk een bron van motivatie zijn om op andere dagen het openbaar vervoer (29%) of de fiets (27%) te nemen in plaats van de auto. Er is trouwens een zeer duidelijk omgekeerd verband tussen autopendelaars en telewerk. Amper 26% van de respondenten die alleen met hun auto naar hun werk gaan zegt te telewerken, en 33% van de autopendelaars die aan carpooling doen.
Telewerkers zien ook voordelen in verband met parkeerproblemen en andere ongemakken van autogebruik (40 % van de respondenten). Sommige respondenten staan dankzij telewerk meer open voor alternatieve vervoersmodi zoals de fiets (38%) of het openbaar vervoer (28%).
Behalve de treinpendelaars zijn andere OV-gebruikers (33%), fietsers (17%) of werknemers die op loopafstand van hun werkplek wonen (18%) weinig geneigd om veel te telewerken, zo blijkt ook uit deze enquête. Dat is logisch te verklaren, aangezien een meerderheid van deze categorie niet al te ver van het werk zal wonen.
Telewerk spaart dagelijks 34 miljoen kilometers uit
Dankzij telewerk konden 34 miljoen kilometers per dag vermeden worden, waarvan 16 miljoen kilometers met de auto, rekent de FOD Mobiliteit. Dat is een raming gebaseerd op de woon-werkafstand en het aantal telewerkdagen per week dat door de respondenten van de enquête is opgegeven enerzijds, en het aantal werknemers in België anderzijds.
De FOD Mobiliteit heeft samen met VIAS een online-tool gemaakt waarmee werkgevers, werknemers en zelfstandigen kunnen berekenen hoeveel geld, reistijd, pendelkilometers en CO2 ze kunnen uitsparen met (meer) telewerk.
Meer in senTRAL:
Bron:
Extra informatie: