Interesse?

Wenst u meer nieuws, praktische informatie en wetgeving over welzijn op het werk, milieu en arbeidsgeneeskunde?




Dikketruiendag 2020: voor meer biodiversiteit moet ook het DNA van je bedrijf veranderen

Nieuws - 12/02/2020
-
Auteur(s): 
Kenny Jossels


Biodiversiteit helpt het klimaat. Dat is de boodschap van Dikketruiendag 2020. En iets doen voor meer biodiversiteit kan op veel manieren. Je kan bijenhotelletjes en vogelnestjes ophangen of het wat groter aanpakken en je bedrijventerrein ecologisch (her)aanleggen. Elke genomen actie is waardevol. Maar wil je echt impact maken als bedrijf en je toekomst vrijwaren, dan vergt dat een integrale aanpak en moet biodiversiteit een deel worden van je hele bedrijfsvoering en bedrijfsstrategie. Neem jij risico’s met je reputatie, je toegang tot grondstoffen, je toegang tot inversteringskapitaal, je toegang tot de markt van je producten, je financiële aansprakelijkheid? Dan neem je duurzaam en circulair ondernemen, met respect voor ecosysteemdiensten, best serieus.

Ondernemingen die hun impact op de biodiversiteit meten en controleren, kunnen beter omgaan met allerlei kansen en risico's. Consument hebben een groeiende vraag naar (gecertificeerde) duurzame producten, maar ook (potentiële) investeerders (pensioenfondsen, duurzame beleggers) en partner letten meer en meer op dit aspect. Nieuwe vereisten (ook wettelijke) verhogen de druk op bedrijven om rekening te houden met biodiversiteit en andere duurzaamheidaspecten.

Concrete maatregelen en tips voor meer vergroening en natuur gaven we al in SenTRAL:
• Dikketruiendag 2020: meer biodiversiteit helpt het klimaat (en je bedrijf);
• Dikketruiendag 2020: met de juiste tips, tools en instrumenten aan de slag voor meer biodiversiteit.

Maar een complete aanpak ligt in een oprechte inspanning om de impact van je bedrijf wereldwijd te beperken of te neutraliseren. Je terrein ecologisch herinrichten en intussen palmolie gebruiken uit niet-duurzame plantages die regenwoud verwoesten en ecosystemen vernietigen, is niet de juiste weg. Impact neutraliseren vergt inspanningen naar een integraal ketenbeheer, werken aan je CO2-voetafdruk en klimaatneutraliteit, circulair ondernemen, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, ecocertificeringen en milieukeuren, milieubeheersystemen, ISO-certificering (9001, 14001, 26000, IQNet SR 10), GRI-duurzaamheidsverslaggeving en het integreren van de UN Sustainable Development Goals (SDG-doelstellingen 612, 13, 14 en 15).


Bron: Webtool my2050.be, Klimaat.be

Al deze systemen en methodieken vergen een grondige, structurele en intensieve aanpak, waarbij alle afdelingen van een bedrijf, en zijn partners, betrokken zijn en heel veel communicatie-inspanningen nodig zijn. Het management van een bedrijf moet hierachter staan en de nodige middelen en tijd voorzien. Ook alle stakeholders moeten betrokken zijn. Een bedrijf dat de uitdaging wil aangaan voor deze vormen van duurzame transformatie, en dat is het echt wel, haalt best een specialist in huis om zich daarbij te laten bijstaan en die het volledige proces in goede banen kan leiden. Als het lukt, heb je als bedrijf wel een waardevolle, toekomstbestendige en marktconforme troef in huis die je geen windeieren zal leggen.

Hoe je dat aanpakt lees je in SenTRAL. Bekijk daarbij ook de gerelateerde documenten:
• De circulaire economie in uw organisatie;
• Duurzaam ondernemen/maatschappelijk verantwoord ondernemen;
• Bereken uw CO2–footprint
• Wegwijzer voor de invoering van een milieubeheersysteem

Hoed je in alle gevallen voor greenwashing (een valse indruk creëren dat je duurzaam bezig bent terwijl dat niet zo is) of ”lege” certificatie. Duurzaamheid is meer dan een papieren verslag of een label. Wie geen oprechte inspanningen levert, kan al evengoed niet de moeite nemen, want het bedrijf zal eerder vroeg dan laat, onder druk van de markt, door de mand vallen en die reputatie voor lange tijd meedragen.