Vraag over het gebruik
Andere vraag

Interesse?

Wenst u meer nieuws, praktische informatie en wetgeving over welzijn op het werk, milieu en arbeidsgeneeskunde?

Hebben de omgevingsvergunning en het omgevingsloket de administratie efficiënter gemaakt?

Nieuws - 04/05/2021
-
Auteur(s): 
Linda Van Geystelen


 In het Vlaams parlement vroeg volksvertegenwoordiger Emmily Talpe minister van Omgeving Zuhal Demir naar de eerste efficiëntiewinsten van de invoering van de omgevingsvergunning en het omgevingsloket. Ze wilde ook meer weten over de verhouding tussen onvolledige en volledige aanvragen.
 
 

De minister antwoordde dat de doelstellingen van het omgevingsvergunningsdecreet momenteel worden geëvalueerd. Dat waren inderdaad korte beslissings- en doorlooptijden, het beter afstemmen van procedures, een transparante regelgeving, de beperking administratieve lasten, betere en rechtszekere besluitvorming, vereenvoudiging van vergunningsprocedures, en bijzondere aandacht voor participatie van het publiek. De finale oplevering van het eindrapport van de evaluatie van het omgevingsvergunningsdecreet wordt voorzien in juli 2021.

Digitalisering

Door de digitalisering van het vergunningenbeleid kunnen ook in de huidige coronaperiode omgevingsvergunningsaanvragen ingediend en behandeld worden, en heeft de burger consultatie- en inspraakmogelijkheden. Dat was onmogelijk geweest als de aanvraag en de behandeling nog op papier zouden verlopen. Er is geen cijfermatig onderzoek naar de kostprijs van een normale omgevingsvergunning, noch naar de verhouding van deze kostprijs met de kostprijs van de bouw- en omgevingsvergunning.

Onvolledige aanvragen kunnen worden aangevuld

De minister verstrekte ook een overzicht van de verhouding volledig/onvolledige dossiers, per provincie (2017-2020):

 
2017
2018
2019
2020
Antwerpen
volledig en ontvankelijk
345
14.524
17.981
18.880
onvolledig (%)
164 (32%)
2.210 (13%)
2.640 (13%)
3.096 (14%)
Limburg
volledig en ontvankelijk
278
7.934
9.668
10.310
onvolledig (%)
42 (13%)
1.458 (16%)
1.632 (14%)
1.654 (14%)
Oost-Vlaanderen
volledig en ontvankelijk
258
14.956
18.950
19.540
onvolledig (%)
163 (39%)
1.901 (11%)
2.120 (10%)
2.399 (11%)
Vlaams-Brabant
volledig en ontvankelijk
364
9.860
12.137
12.974
onvolledig (%)
124 (25%)
1.010 (9%)
1.260 (10%)
1.221 (9%)
West-Vlaanderen
volledig en ontvankelijk
602
13.826
17.056
17.826
onvolledig (%)
29 (5%)
1.205 (8%)
1.212 (7%)
1.150 (6%)

Uit deze gegevens blijkt dat het percentage onvolledig verklaarde aanvragen constant blijft, en voor elke provincie nagenoeg gelijk is; enkel voor de provincie West-Vlaanderen is er een lager cijfer. Dit zijn uiteraard de gemiddelde cijfers per provincie.

De meeste dossiers worden ingediend bij de gemeenten. De redenen waarom een dossier onvolledig wordt verklaard, kunnen veelvuldig zijn.

Het omgevingsdecreet voorziet ook de mogelijkheid om een onvolledig ingediende aanvraag te laten aanvullen in plaats van onvolledig te verklaren. Lokale besturen maken daar (te) weinig gebruik van. In het Omgevingsloket is sinds september 2020 een functionaliteit opgenomen die het eenvoudiger maakt om een onvolledige aanvraag te laten aanvullen. De Vlaamse administratie licht de gemeenten hierover in tijdens verschillende overlegmomenten (de lokale atria), benadrukte de minister.

Evaluatie van het omgevingsloket

Via de helpdesk wordt het Omgevingsloket permanent geëvalueerd, waarbij opmerkingen of verbetervoorstellen systematisch worden doorgegeven aan de administratie, die deze nauwgezet opvolgt.

Daarnaast is er een structureel overleg met de Orde van Architecten en andere beroepsverenigingen en organisaties om eventuele problemen te detecteren en waar nodig en mogelijk bij te sturen.

Verder is er een permanente werkgroep met een aantal lokale besturen en provincies, om ook uit die hoek eventuele bemerkingen en voorstellen te capteren en te realiseren.

Tot slot wees de minister erop dat er ad hoc overleg gebeurt met een aantal adviesinstanties, zowel in functie van technische aandachtspunten rond concrete dossiers als over een aantal functionaliteiten. Het Omgevingsloket zelf maakt echter niet het onderwerp uit van de evaluatie van het Omgevingsdecreet.

MER-regelgeving wordt gemoderniseerd

Zoals voorzien in het regeerakkoord, werkt de administratie aan een modernisering van de MER-regelgeving. De evaluatie van de plan-MER-procedure is hier slechts een onderdeel van. Wanneer het onderzoeksresultaat klaar is, worden de nodige ontwerpteksten aan de Vlaamse regering voorgelegd, belooft de minister.


Bron:  Schriftelijke vragen, Vlaams Parlement, nr. 694, Talpe, 3 maart 2021