Interesse?

Wenst u meer nieuws, praktische informatie en wetgeving over welzijn op het werk, milieu en arbeidsgeneeskunde?

Campagne om mentaal welzijn op het werk bespreekbaarder te maken

Nieuws - 22/11/2021
-
Auteur(s): 
Edelhart Kempeneers - medisch directeur Attentia


 De federale overheid lanceert vandaag een informatie- en sensibiliseringscampagne om het onderwerp van mentaal welzijn op het werk bespreekbaarder te maken.
 

De coronacrisis heeft onze levens flink overhoopgegooid. We kwamen in een nieuwe situatie terecht met heel wat onzekerheden die stress kunnen veroorzaken, ook op het werk. Hoe langer dit duurt, hoe groter de kans dat dit ons mentaal welzijn negatief beïnvloedt. En voor sommigen was de situatie voor de crisis al niet gemakkelijk. Recente cijfers van het Riziv tonen aan dat de afgelopen vier jaar het aantal Belgen met een burn-out of depressie elk jaar gestegen is met ongeveer tien procent.

Ook voor werkgevers

De federale overheidsdiensten Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid starten nu een brede informatie- en sensibiliseringscampagne, als onderdeel van het  Federaal Actieplan Mentaal Welzijn op het Werk  dat vice-eersteministers Frank Vandenbroucke, Pierre-Yves Dermagne, Petra De Sutter en minister David Clarinval eerder dit jaar hebben opgestart. Onder meer op de radio, in sociale media en op websites duiken vanaf nu zinnetjes op als “Druk-druk is niet altijd goed-goed” en “Zorgen voor je medewerkers is zorgen voor je bedrijf”, in opvallende kleuren. De campagne krijgt de steun van enkele bekende Belgen zoals Vlaams televisiegezicht Evy Gruyaert en Adrien Devyver, bekend van de Franstalige zender RTBF.

De campagne wil iedereen ertoe aanzetten om over hun mentaal welzijn te spreken, thuis of op het werk, en om concrete afspraken hierover te maken. Ook werkgevers worden aangesproken om afspraken te maken met hun medewerkers en zo werkgerelateerde psychosociale risico's te voorkomen. Met de campagne en de latere acties in het Federale Actieplan Mentaal Welzijn op het Werk wil de regering een positieve verandering teweeg brengen - zowel voor werknemers, ambtenaren als zelfstandigen. Tegelijk richt de campagne zich ook specifiek naar leidinggevenden, HR-en preventiediensten en werkgevers in het algemeen. Op de website afspraakmetjemedewerkers.be staat overzichtelijke informatie over de wettelijke verplichting rond preventie van werkgerelateerde psychosociale risico's, net als verschillende links naar tools om een goed preventiebeleid in het bedrijf te voeren en zo te voorkomen dat werknemers uitvallen.

De website biedt daarnaast ook een hoop tips voor meer mentaal welzijn op het werk. Zonder belerende vingertjes, maar mét wetenschappelijk onderbouwd, ‘hands-on’ advies. Wetenschappers ontwikkelden ook een laagdrempelige tool die gebruikers op basis van een vragenlijst een goed beeld geeft van hun huidige mentale welzijn en helpt om tijdig eventuele alarmsignalen te detecteren.


Bron:  FOD WASO Campagne om mentaal welzijn op het werk bespreekbaarder te maken