Een vraag? Een suggestie?

Ik wil een vraag stellen of een suggestie aangeven

Interesse?

Wenst u meer nieuws, praktische informatie en wetgeving over welzijn op het werk, milieu en arbeidsgeneeskunde?

Haal het beste uit Blue Monday

Nieuws - 17/01/2022
-
Auteur(s): 
Jan Dillen


 17 januari is de ‘officiële’ blauwe maandag van 2022. De derde maandag van januari wordt sinds enkele jaren de meest depressieve dag van het jaar genoemd. Een hoax? Jazeker, maar tips voor mentaal welzijn in de organisatie zijn altijd welkom.
 

Het concept ‘Blue Monday’ is bedacht door een PR-bureau dat de Britse psycholoog Cliff Arnall vroeg om het geloofwaardigheid te geven met een ‘enigszins wetenschappelijk lijkende formule’ die het deprimerende effect van die dag moest aantonen. Arnall was op dat moment werkzaam aan de universiteit van Cardiff, en kwam met een formule waaruit zou blijken dat deze maandag de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. De truc werkte; kranten en media besteden nog jaarlijks kritiekloos aandacht aan ‘Blue Monday’. Maar Arnall oogstte wel de afkeuring van zijn academische collega’s. De universiteit van Cardiff distantieerde zich zowel van ‘Blue Monday’ zelf als van de ‘wetenschappelijke’ formule. 

Een aanleiding

Hoewel je Blue Monday dus als een ‘hoax’ kan beschouwen, is deze periode voor preventieadviseurs (en managers) wel een aanleiding om eens na te gaan hoe het zit met het mentale welzijn bij de werknemers.  Deze dag kan u hier in uw organisatie extra aandacht aan geven en acties nemen om het mentale welzijn op het werk te verbeteren, best in samenwerking met andere afdelingen zoals Human Resources.

Het mentale welzijn maakt immers integraal deel uit van de taak van preventieadviseur. De organisatie moet de nodige maatregelen te treffen om psychologische risico’s zoals stress, pesterijen, burn-out, zelfmoord, alcohol- en drugsmisbruik, enz. te voorkomen of om deze schade te beperken. 


(foto: Pexels - Yan Krukov)

Tips tegen een Blue Monday
  • doe op 17 januari enkel dingen die je energie geven (‘energiegevers’) en doe geen ‘energievreters’. Dit vraagt natuurlijk enige zelfreflectie: wat doe ik graag? wat geeft mij energie? wat vraagt mij energie? beperk deze dag ook de bureaucratie, procedures en instructies die werknemers geen handelingsvrijheid geven
  • zorg voor een open en transparante bedrijfscultuur waar psychologische veiligheid heerst: in zo’n organisatie kan een werknemer haar/zijn mentale problemen aankaarten zonder angst om te worden aanzien als ‘flauw’ of ‘kwetsbaar’
  • neem even contact op met je collega’s en informeer elkaar hoe je je voelt, waar je tegen aanloopt op het werk of eventueel familiaal
  • ga op de middag buiten wandelen of iets actiefs doen: daglicht fleurt je op en blijkt een positief effect te hebben op de stemming en energie; een dagelijkse influx aan licht is ook zeer belangrijk om de winterdip tegen te gaan: licht dat binnenkomt via de ogen veroorzaakt productie van de hormonen serotonine (dat ons gelukkig maakt) en cortisol (dat ons wakker maakt ), en beweging geeft bovendien energie en vitaliteit
  • investeer als leidinggevende in het leren kennen van uw werknemers: wat motiveert ze, wat zijn hun sterke en zwakke kanten? neem een coachende en ondersteunende leiderschapsstijl aan
  • zorg voor participatie en geef de werknemers initiatiefrecht en de tijd om zelf oplossingen te vinden voor problemen
  • toon gemeende waardering - geen standaardzin bij de nieuwjaarsreceptie: “Ik wil iedereen danken voor de inspanningen van het voorbije jaar."
  • vooral: blijf steeds positief