Een vraag? Een suggestie?

Ik wil een vraag stellen of een suggestie aangeven

Interesse?

Wenst u meer nieuws, praktische informatie en wetgeving over welzijn op het werk, milieu en arbeidsgeneeskunde?

Leren omgaan met stress en burn-out

Nieuws - 10/05/2022
-
Auteur(s): 
Edelhart Kempeneers - medisch directeur Attentia


 Wanneer je er niet mee kunt omgaan veroorzaakt stress fysieke en psychische problemen. In België is dit het geval voor gemiddeld één op de vier werknemers. Ongeveer één op de zes werknemers loopt het risico op een burn-out. De FOD Werkgelegenheid reikt nu tips en opleidingen aan om de effecten van stress beter te leren beheersen.

 

De werkgever is verplicht om elk risico op stress en burn-out te voorkomen. Maar preventie in het bedrijf is niet altijd genoeg. Of stress bij individuele werknemers al dan niet leidt tot fysieke en psychische problemen zoals slaapstoornissen, agressiviteit, eetstoornissen, somatische aandoeningen en spierpijn, hangt af van tal van factoren. De werknemer kan zelf ook beter leren omgaan met stress.

De website “ikvoelmegoedophetwerk.be” geeft een aantal tips om beter te leren omgaan met stresssituaties wanneer deze zich voordoen:

  • eet evenwichtig
  • gun jezelf momenten van ontspanning
  • slaap voldoende
  • beoefen een sport die je leuk vindt (30 minuten wandelen 3 keer per week is al voldoende!)
  • overbelast je planning niet
  • leer buikademhaling
  • vermijd te veel alcohol, cafeïne en theïne
  • verban drugs en andere verslavende middelen

Ook is er een lijst van beschikbare opleidingen in stressbeheersing op de website opleidingen.be.

Tot slot geeft de FOD het advies om stress of burn-out bespreekbaar te maken. Zowel intern in de onderneming (de werkgever, een vertrouwenspersoon, preventieadviseur of personeelsmanager) als via de externe preventiedienst (arbeidsarts of preventieadviseur psychosociale aspecten) zijn er mensen die ondersteuning kunnen bieden.

 
 

Bron:  Leren omgaan met stress en burn-out