Vraag over het gebruik
Andere vraag

Interesse?

Wenst u meer nieuws, praktische informatie en wetgeving over welzijn op het werk, milieu en arbeidsgeneeskunde?

Bedrijfsartsen in Nederland slaan alarm: personeelstekort dreigt werknemers langdurig uit te schakelen

Nieuws - 09/08/2022
-
Auteur(s): 
Edelhart Kempeneers - medisch directeur Attentia


Er moet snel iets gebeuren of anders zit veel personeel nog eind dit jaar overspannen thuis. Daarvoor waarschuwt de beroepsvereniging van bedrijfsartsen (NVAB) in Nederland. Door personeelstekorten moeten werknemers met minder mensen evenveel of soms zelfs meer werk doen.

In juni van dit jaar bleek al uit cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) dat het ziekteverzuim in de eerste drie maanden van dit jaar in Nederland op recordhoogte lag. In het eerste kwartaal van dit jaar kwam het ziekteverzuim uit op 6,3 procent, het hoogste percentage ooit gemeten. Ook werd voor het eerst binnen een bedrijfstak of branche een verzuim gemeten van meer dan 10 procent. Binnen de zorg werd in de verpleging, verzorging en thuiszorg een verzuim vastgesteld van 10,4 procent. Een jaar eerder was dat nog 8,6 procent. Die percentages beschreven wel al het ziekteverzuim en niet enkel om overspannenheidsklachten. In die periode was er bovendien ook een golf aan coronabesmettingen.

Harde cijfers heeft de beroepsvereniging zelf niet, maar in de spreekkamer zien bedrijfsartsen wel de alarmsignalen. De bedrijfsartsen zien de problemen vooral terugkeren in de zorg, maar inmiddels ook in steeds meer andere sectoren zoals de bouw en horeca. Naast werkdruk spelen vaak ook andere factoren een rol bij het ontwikkelen van overspannenheidsklachten, onder meer karaktertrekken zoals perfectionisme of de thuissituatie.

Sneller opsporen en aanpakken van psychische klachten is niet enkel goed voor werknemers, ook bedrijven profiteren daarvan. Een zieke werknemer kost namelijk gemiddeld 400 euro per dag.

Om het verzuim terug te dringen is er niet één oplossing. Bedrijven die het beter doen dan de benchmark hebben vaak specifieke maatregelen genomen. Er is daar vaak veel persoonlijke aandacht voor werknemers, er worden veel gesprekken gevoerd, leidinggevenden zijn daarin getraind. Ook kan het helpen als mensen eerder naar de bedrijfsarts gaan, voordat klachten te ernstig worden. En tot slot zouden werkgevers ervoor kunnen kiezen om een bepaald stuk dienstverlening niet meer te doen omdat de werkdruk anders te hoog is.

Meer in senTRAL:

Bronnen: