Vraag over het gebruik
Andere vraag

Interesse?

Wenst u meer nieuws, praktische informatie en wetgeving over welzijn op het werk, milieu en arbeidsgeneeskunde?

Herstel van roetfilter moet voortaan binnen drie maanden

Nieuws - 05/12/2023
-
Auteur(s): 
Joris De Vroey


Sinds 1 juli 2022 zet de technische autokeuring de deeltjestellertest in voor de keuring van dieselwagens in België. Bedoeling is roetfilterfraude tegen te gaan en de luchtkwaliteit te verbeteren door de uitstoot van fijn stof te verminderen. Bij een meting van meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter kreeg men tot nog toe een jaar de tijd om de defecte roetfilter te herstellen. Sinds 1 december is die periode ingekort tot drie maanden.

Bij de introductie van de deeltjestellertest was deze voorwaarde nog een pak strenger. Bij overschrijding van de afkeurgrens van 1 miljoen deeltjes kreeg men een rood keuringsbewijs met een geldigheidsduur van slechts 15 dagen. Wegens leveringsproblemen met nieuwe roetfilter werd die termijn geleidelijk opgetrokken tot een jaar, maar die overgangsregeling is definitief voorbij:
  • wie op een defecte roetfilter gecontroleerd wordt krijgt nu een groen keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van drie maanden (code 3)
  • als het voertuig na drie herkeuringen nog niet slaagt voor de deeltjestellertest, dan wordt een rood keuringsbewijs ‘Verboden tot het verkeer’ (code 1) uitgereikt (dit voertuig mag dan enkel nog op de weg om de kortste afstand tussen keuringscentrum en woonplaats of hersteller af te leggen)
De afkeurgrens van 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter ligt ver boven de normale uitstoot van een goed werkende roetfilter. Een normaal werkende roetfilter haalt in deze test waarden tussen 5.000 en 50.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter. Als die grens wordt overschreden is de roetfilter waarschijnlijk kapot of verwijderd, of kampt de motor met ernstige problemen. In Nederland hanteert de autokeuring trouwens dezelfde grens; in Duitsland ligt de afkeurgrens op 250.000 deeltjes per cm³. Uit cijfergegevens blijkt dat 90,7 procent van de geteste dieselwagens slaagde voor de deeltjestellertest tijdens de technische keuring.
Sector is klaar
Zowel de fabrikanten van de roetfilters als de garagisten zijn intussen voldoende georganiseerd om hun klanten zo vlot mogelijk te helpen: een hersteltermijn van drie maanden is zeker haalbaar. Filip Rylant van Traxio (dat de garages vertegenwoordigt) voegt er meteen al een paar suggesties aan het beleid aan toe. “Onze eco-experts zijn opgeleid en staan klaar om proactief en na grondige analyse defecte roetfilters te herstellen of te vervangen. Een logische volgende stap is dat het volledige verbrandingssysteem van alle voertuigen op regelmatige tijdstippen grondig zou worden geanalyseerd en in een ‘gezondheidsbulletin’ zou worden opgenomen dat geregistreerd wordt in de Car-Pass. Op basis van die analyse kan dan een doelgerichte reiniging of herstelling worden uitgevoerd, waarna die voertuigen opnieuw tot een LEZ toegelaten zouden worden.”
Impact op gezondheid
De deeltjestellertest is een belangrijk instrument om ons milieu en onze gezondheid te verbeteren. Een goed werkende roetfilter verwijdert 95 tot 99 procent van de deeltjesuitstoot en heeft dus een enorme impact op de luchtkwaliteit.
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Ik denk dat iedereen inziet dat we de nodige inspanningen moeten leveren om buitensporige vervuiling zo snel als mogelijk aan te pakken. Vorig jaar publiceerde het Europees milieuagentschap nog een veelzeggend rapport waaruit bleek dat blootstelling aan fijn stof in 2020 minstens 238.000 voortijdige overlijdens in Europa veroorzaakte. Specifiek voor België gaat het om 3.900 voortijdige overlijdens. Luchtvervuiling is daarmee het milieuprobleem met de grootste impact op onze gezondheid.”


Meer in senTRAL:
Bron:
  • Minister Peeters