Vraag over het gebruik
Andere vraag

Interesse?

Wenst u meer nieuws, praktische informatie en wetgeving over welzijn op het werk, milieu en arbeidsgeneeskunde?

Wijzigingen in VLAREM II over kunststof granulaten en opslag gevaarlijke producten en brandbare vloeistoffen kort toegelicht

Nieuws - 24/09/2024
-
Auteur(s): 
Philip Tanghe


Op 6 september 2024 gaf de Vlaamse Regering haar definitieve goedkeuring aan het besluit tot wijziging van VLAREM II met volgende topics:

  1. kunststof granulaten: het invoegen van algemene voorwaarden voor de beheersing van verontreiniging door kunststof granulaten;
  2. opslag en verlading van brandstoffen, brandbare vloeistoffen en gevaarlijke produten;
  3. een aantal preventieve maatregelen rond particuliere stookolietanks;
  4. aanpassing van de inwerkingtreding van een bepaling van de VLAREM-trein 2019 inzake gps-volgsystemen bij erkende boorbedrijven.

De goedgekeurde tekst moet nog gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. Hieronder een korte bespreking van de belangrijkste wijzigingen.

 
1. Om de risico’s op verlies van kunststof granulaten naar het aquatisch milieu te beheersen wordt een nieuw hoofdstuk 4.11 ingevoegd in VLAREM II. Deze nieuwe algemene voorwaarden, voornamelijk algemene doelvoorschriften, zijn een eerste stap om kunststof granulaatverliezen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten te beperken. Er zijn o.a. regels omtrent opmaak van procedures en instructies om deze kunststof granulaatverliezen te beperken bij de verlading, opslag, behandeling en opkuis, en de verplichting om erover opleiding te geven, maar voor bestaande vergunde inrichtingen is er een overgangstermijn tot 1 januari 2026.

 
2. De hoofdbrok behelst de opslag en verlading van brandstoffen, brandbare vloeistoffen en gevaarlijke producten, met onder meer de wijzigingen van volgende bijlagen van VLAREM II, met als nieuwe titels:
bijlage 5.17.2: Bouw en controle van vaste houders;
bijlage 5.17.3: Bouw en controle van een permanent lekdetectiesysteem;
bijlage 5.17.7: Bouw en controle van een systeem om overvulling te voorkomen; KWS-afscheiders en andere opvangsystemen.


Deze bijlagen waren dringend aan actualisatie en optimalisatie toe, en daarbij werd gesteund op het rapport van een onderzoeksrapport van een externe partner. Deze bijlagen zijn voornamelijk belangrijk voor tankconstructeurs, erkende milieudeskundigen en stookolie-technici.

De nieuwe bepalingen inzake KWS-afscheiders in bijlage 5.17.7 daarentegen hebben impact op heel wat bedrijven: een inspectieverplichting wordt ingevoerd voor enkelwandige KWS-afscheiders, die minstens om de 6 jaar tijdens het beperkte onderzoek van de opslagtank(s) vergund onder rubriek 6 of 17 een inwendig onderzoek door een deskundige moeten ondergaan om hun algemene toestand en lekdichtheid te controleren. Dubbelwandige KWS-afscheiders met lekdetectie, automatische afsluiter en alarmsysteem zijn vrijgesteld van dat inwendig onderzoek. Volgens de overgangsbepaling moet uiterlijk 1 januari 2028 hieraan voldaan zijn.
 
3. Ook de sectorale voorwaarden rond de standplaats van tankwagens werden aangepast op basis van de BBT-studie voor inkuiping en vul- en loszones bij bovengrondse opslag van gevaarlijke of brandbare vloeistoffen (2021). De integrale omzetting van alle (andere) voorstellen uit deze belangrijke BBT-studie zit niet in deze VLAREM-trein, en volgt hopelijk in volgende legislatuur. Met huidige Vlaremtrein wordt o.a. de vaste vloeistofdichte zone voor de lekopvang bij het lossen van tankwagens naar vaste houders beperkt tot minimaal 8 m², waarboven pompen, aansluitingen en leidingen naar vul- en lospunt zich moeten bevinden. IVia art. 69, 3° van de VLAREM-trein 2019 werd een art. 53/6, 11° toegevoegd aan het VLAREL, met de verplichting voor erkende boorbedrijven om hun materieel te voorzien van een gps-volgsysteem. Dit zou in werking treden op een door de minister nader te bepalen datum en uiterlijk 1 januari 2025. Met huidige VLAREM-trein wordt de uiterste datum verdaagd naar 1 januari 2027.

Al deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025, met uitzondering van de bovenvermelde verdaging van de inwerkingtreding voor de gps-volgsystemen bij erkende boorbedrijven.

  • Beslissingen van Vlaamse Regering